Brood bakken in de bush - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Gerard en Anne Mieke - WaarBenJij.nu Brood bakken in de bush - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Gerard en Anne Mieke - WaarBenJij.nu

Brood bakken in de bush

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Anne Mieke

13 Oktober 2015 | Nederland, Utrecht

Planet Baobab campsite 12 oktober

Brood bakken in de bush

We zitten nu in Botswana en ver van de kust het binnenland in. De hitte is enorm: 41 graden hoorden we net en ook vochtiger dan in Namibië. Tussen 12 en 15 uur moeten we ons bewust inhouden en niets willen. Want je komt jezelf geheid tegen.

Om 6.15 vertrokken we van de campsite in Chobe voor een vroege off the road tocht met onze 4wd. Ik begin het steeds leuker te vinden ;-) door het rulle zand, laveren langs kuilen en rotsblokken. We vertrokken voor het ontbijt, vanwege lastige en opdringerige baboons. We lazen dat een andere campsite in Chobe national park al heeft moeten sluiten omdat de baboons zo agressief waren en het trucje hadden geleerd om ritsen van tenten open te maken, dat er geen mogelijkheid meer was om mensen zonder risico te laten kamperen. En op het ogenblik is het zeer droog, is er weinig eetbaars en zien de baboons er ondervoed uit. Dus een groter risico

In het begin was er nog weinig te zien en werden we zowel door het leger als later door parkwachters aangehouden die onze permit wilden zien en enkele vragen stelden. Enerzijds omdat de Chobe river de grensrivier is en anderzijds vanwege alle stropers... We mochten verder.

Weinig wild nog, behalve het reguliere spul zoals impala's. We worden wat blasé..

Op een gegeven moment zien we 2 autos met gidsen en mensen die stil stonden. Wij ook stil staan en.... Jawel onze eerste encounter met een aantal leeuwen. Lekker lui liggend en slapend onder een boom in de schaduw. Op 25 meter afstand. Het blijft bijzonder.

De volgende stop was een campsite met een waterpoel. Weer veel olifanten gezien en de onderlinge hierarchie kunnen aanschouwen. Het zijn geen kleine en zachtzinnige jongens. Na het nuttigen van onze maaltijdsalade bleek er in het donker op 25 meter afstand ook een van onze bomen te genieten. Dan zijn ze wel erg groot en dichtbij!

Op deze campsite ook 's nachts trouwens weer gewapende patrouilles. We zitten o.a. vlak bij de grens met Zimbabwe, waar we 1 dag zijn geweest en (helaas) het zittende regime van Robert Mugabe financieel hebben ondersteund via visakosten en toegangskosten tot de Victoria falls. Een prachtig natuurfenomeen overigens. Zelfs nu in de droge tijd enorme watervallen met aan 1 zijde van de kloof een heus regenwoud, want de opstuivende ''mist" verwordt tot regendruppels die een kleine zone langs de hellingen van de kloof in een tropisch regenwoud doen veranderen. 25 meter verder is het gewoon weer het uitgedroogde landschap zoals we dat de afgelopen weken hebben ervaren....

De komende dagen zijn we weer 300km zuidelijker en gaan een tocht met overnachting door de zoutpan Makgadigadi maken. Ook bezoek aan een lokale school en dorp. Onderweg weer een veterinaire controlepost gehad. Vanwege mond en klauwzeer moeten auto en alle schoenen door een ontsmettingsbad en alle rauwe vlees, groente en fruit productenmogen niet mee.

We hadden nog een zakje kerstomaatjes, die moesten weggegooid of ter plekke opgegeten. Dat laatst maar gedaan, waarbij de controleur er van AM ook een handjevol kreeg. Ze wist niet dat bij de controle van de koelkast hij 6 blikjes bier had zien staan en mij 'vroeg': I'd like one of these.

Tsja, wat doe je dan.... Een paar uur in de brandende zon je auto laten uitkammen of....

Overigens hebben we de afgelopen dagen kunnen genieten van eigen gebakken mueslibrood. Jaja! Ik had een recept gekregen van een fotograaf/reisbegeleider om met zelfrijzend bakmeel, bier, mais, rozijnen en noten een overheerlijk brood te bakken. Het was spannend of het zou lukken met onze aluminium pan, maar het resultaat was onovertroffen. Wat een lekkernij op zo'n moment. Wel scherp in de gaten houden, want baboons vinden het ook lekker.

Zojuist op de snelweg in Botswana ook weer een paar voor ons vreemde situaties. Je mag er 120km rijden, ondanks de 2baans weg. Wel geasfalteerd en in redelijk goede staat. Maarrrr

- je rijdt dwars door wildparken en komt niet alleen borden tegen met overstekende olifanten, maar ook in het eggie...

- en: af en toe is de weg iets breder en mag je er niet stoppen of parkeren, want het is ook een.... Airstrip!

Flink in de spiegeltjes kijken dus

Als de fotos dit keer weer een beetje meegestuurd kunnen worden, is e.e.a. ook visueel ondersteund.

Maar eerst zo even een halve liter water drinken, want je droogt uit zonder er erg in te hebben. En ik mis een blikje bier voor vanavond :-(

• 13 Oktober 2015 - 09:51

Kees:

Ha Gerard en Anne Mieke,

Het blijft ontzettend leuk (en herkenbaar) om jullie verslagen te lezen. Zelfs het beetje "blasé" is herkenbaar!!.
    Nog veel plezier verder!

• 13 Oktober 2015 - 11:49

Gerben:

Helemaal eens! erg leuk. Dat blasé herken ik dan weer minder ... :)

• 13 Oktober 2015 - 13:45

Wim:

Foute regimes ondersteunen en kleine corruptie aan de grens. :-) En toch ben ik zeer jaloers.

• 13 Oktober 2015 - 19:04

Mathias:

Weinig wild nog, behalve het reguliere spul zoals impala's....
    Haha, goede tekst! Jammer van chobe national park en de aggresieve baboons! Maar nog 1,5 week om de schade in te halen en te genieten. Wat een fotos, nog nooit gezien zo'n kudu, groot denk ik?
    Geniet van de bizarre ervaringen!

• 14 Oktober 2015 - 12:30

Hans:

Wauw! Wat een ontzettend mooie verhalen en fantastische foto's! Geniet maar van de warmte, hier in Nederland heb je alweer je winterjas nodig;)