De regentijd gaat beginnen - hopelijk over 3 dagen - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Gerard en Anne Mieke - WaarBenJij.nu De regentijd gaat beginnen - hopelijk over 3 dagen - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Gerard en Anne Mieke - WaarBenJij.nu

De regentijd gaat beginnen - hopelijk over 3 dagen

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Anne Mieke

15 Oktober 2015 | Nederland, Utrecht

Maun, Audi campsite 15 oktober

De regentijd komt - maar hopelijk pas over 3 dagen...

Eergisteren hebben we overnacht in de zoutpan van de Makgadigadi, een uitgedroogd meer. Een ontzettend uitgestrekte en geheel lege vlakte van zeker 60 bij 100 km waarbij je alleen maar horizon hebt. Orientatie wordt dan erg lastig; vervreemdend voor een Nederlander. Er was een gat in de grond gegraven als toilet. Er was een olielampje bijgeplaatst, zodat je 's nachts het toilet kon vinden en er een beetje licht had. Belangrijker advies dat we kregen: ga niet met je hoofdlampje op naar het toilet. Loop gewoon richting olielampje. Er is toch verder niets waarover je kunt struikelen. Als je je eigen lampje brandend bij je slaapzak laat, vind je die tenminste weer terug, want het is/was stikdonker.

Die donkerte werd ook veroorzaakt door de bewolking die de afgelopen dagen is toegenomen. Geen sterren en maan dus. En dan is donker echt donker! Letterlijk geen hand voor ogen zien.

Vannacht leidde dat tot een fikse storm met onweer in de verte en enkele regendruppels op ons tentdak. Nog niet echt de moeite waard voor deze uitgedroogde regio. AM leest net een stukje voor uit nu.nl waarin staat dat 13,,5 miljoen inwoners bedreigd worden door hongersnood agv de uitblijvende regen. El nino is hier debet aan volgens de regionale noodhulp coordinator van de VNin zuidelijk afrika. Vooral namibie en botswana worden zwaar getroffen. Voedselprijzen zullen sterk stijgen.

En wij als toeristen maar hopen dat het nog een paar dagen wacht met regenen, want we gaan met een gids in een uitgeholde boomstam 3 dagen de Okavango-delta van het Moremi national park in. Zonder verdere voorzieningen. Toch dat regenjack maar meenemen en wat pastic zakken voor onze spulletjes. We zijn erg benieuwd wat deze ervaring weer gaat opleveren. Misschien een encounter met een luipaard, want dat is de enige van de big five die we nog niet hebben gezien. Grootste risico: een onvrijwillige confrontatie met een hippo, die vanwege het lage water in de delta zich ook steeds meer groeperen - ook op de plekken waar wij met de boomstam langs moeten. Het zijn geen lieve jongens en we zitten maar net boven de waterspiegel....

Onze laatste week hier is begonnen en er zijn tussen de bedrijven door ook enkele reflectieve gesprekken en bespiegelingen geweest. Groot verschil dat we ervaren met onze 5 weken Canada: hier is alles anders en nieuw en kunnen we nauwelijks op onze lauweren rusten want of er loopt weer een olifant langs onze tent op minder dan 25 meter, of we krijgen te horen de 100m naar het toiletgebouw snachts niet te lopen, maar met de auto te gaan... ( er zijn leeuwen geconstateerd) of er zitten onverwachte kuilen in het wegdek waar je 120km per uur mag rijden, of we moeten zien of er tussen nu en de volgende plaats levensmiddelen ingekocht kunnen worden of diesel voor de auto, of we moeten de bandenspanning weer verhogen of verlagen afhankelijk van de omstandigheden, of.....

Vanmiddag dus maar even een rustige middag aan de rand van een klein zwembadje op onze campsite, waar we even heerlijk kunnen afkoelen en 'niksen'

Maar onze toeristische probleempjes vallen in het niet bij het gebrek aan regen hier en de consequenties voor de bevolking die er dagelijks mee te maken heeft. Dat is ook relativering en dan maakt een beetje regen voor 2 Nederlandse toeristen niets uit. Die mogen over een goede week weer aanschuiven in de files onder de eerste natte sneeuw die er zojuist in NL is gevallen, lazen we op internet.

(ps: de fotos plaats ik later, de batterij van de tablet is bijna op en de fotos moeten nog overgezte, uitgezocht en verkleind worden).

• 15 Oktober 2015 - 15:25

Wim Van Tol:

Nou, nou. Boeiend en intensief tripje maken jullie hoor. Leuk om het zo te kunnen volgen. Jullie zullen straks wel aan vakantie toe zijn.
    Groetjes uit een koud en nat Nederland!
    Geniet nog even door, en blijf ons vooral de ogen uitsteken met jullie verhalen.

• 15 Oktober 2015 - 15:39

Papa Karsch:

Interessante verhalen in een mooie stijl geschreven.Om van te genieten ,hier en ter plaatse

• 15 Oktober 2015 - 16:11

Papa Karsch:

Vergat te melden dat jullie kaart is aangekomen; dank voor de indrukwekkende foto

• 15 Oktober 2015 - 19:23

Willem:

Ik kan me voorstellen dat jullie de regen nog even willen uitstellen, maar ik hoop dat er na jullie vakantie daar heel veel gaat vallen.
    Wat een enorm leuke belevenissen en verhalen, dat zal straks wel afkicken worden! Veel plezier nog!

• 15 Oktober 2015 - 19:25

Willem: