AM zwemt tussen crocs en hippos - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Gerard en Anne Mieke - WaarBenJij.nu AM zwemt tussen crocs en hippos - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Gerard en Anne Mieke - WaarBenJij.nu

AM zwemt tussen crocs en hippos

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Anne Mieke

07 Oktober 2015 | Nederland, Utrecht

oktober, Ngepi camp op de grens van namibie en botswana.

Een echte waterrat verloochent zich nooit! Gelukkig moest ik foto's nemen om e.e.a. te kunnen bewijzen, want AM is hier in Afrika niet meer te houden. Als er water in t zicht is is ze zelfs niet meer bang voor hippos en crocs. Ze zwommen op 150 meter en AM duikt gewoon de rivier in. Gelukkig een cage dive, zoals de foto zal laten zien (als het uploaden deze keer een beetje lukt).

Ze leeft nog ;-)

We zijn inmiddels na een rit van ruim 400km over asfaltwegen (!) en het laatste stukje van 4 km safaririjden met stukken 4WD, geleidelijk overgegaan van het hele droge semiwoestijnklimaat naar het nog warmere binnenland op de grens van Angola, Botswana en - op 200km - Zambia en Zimbabwe. Duidelijk ook meer water en vocht want steeds groener. Derhalve ook meer hutjes en golfplaten onderkomens. En onderweg de nodige stalletjes met houtsnijwerk en op een gegegevn moment ook sinaasappels.

De rolverdeling is helder: de jongens lopen met de geiten langs de snelweg, de oudere jongens met de (magere) koeien en de vrouwen sjouwen en lopen zich een breuk om van kilometers ver water in jerrycans of andere kannen te halen. Veelal op hun hoofd. En de mannen? Als ze er zijn zitten ze onder een boom in de schaduw.

De scholen hebben meerdere shifts denk ik, want om 10.30 gaan er al kids weer naar huis en enkele uren later wederom een lading. Ze moeten thuis natuurlijk ook nog behulpzaam zijn of broer/zus aflossen bij het hoeden van de geiten. De meeste scholen werken met uniforms. In het verleden had ik wat met uniforms ;-) maar hier is het functioneel: er is geen onderscheid meer of je hele arme of iets minder arme ouders hebt: elk kind is gelijk. Kom daar in NL eens om met alle fancy kleding en schoeisel of het nieuwste mobieltje om de blits te maken.

This is africa man!

We gaan straks een boottochtje maken over de Okavango rivier. Hopen nog meer zwemmend wild tegen te komen.

Ik keten AM vast aan de boot!!


  • 07 Oktober 2015 - 07:44

    Els:

    Wat een ervaringen! Leuk om zo een werkdag te starten met jullie verhaal :)

  • 07 Oktober 2015 - 07:59

    Mathias:

    Oei Okavango gebied is mooi! (Als ik nat. Geographic, discovery en BBC docus mag geloven). Ik hou de posts in de gaten! Je had een aardig rolletje ductape mee dus am vastketenen ad boot moet lukken ;)

  • 07 Oktober 2015 - 08:41

    Jeanne-Marie:

    Wow zeg, wat een geweldig mooie verhalen! Zo te zien is jullie ervaring geweldig (net als die van ons :-)) En nog zoveel moois in het vooruitzicht....... heerlijk hoor!
    Ben benieuwd of je AM kan beteugelen ;-) Geniet er van!
    Groetjes JM

  • 07 Oktober 2015 - 10:41

    Papa Ger:

    Goed dat AM haar zwemdiploma heeft gehaald.Ik geniet mee met jullie; dank zij de verhalen en de fotos.

  • 07 Oktober 2015 - 11:39

    Dorien:

    Avonturiers! Wat een heerlijk reisverslag. Dank voor het delen van al die ervaringen en prachtige foto's, ik voel me bijna ook een beetje op vakantie... Geniet ervan!!

  • 07 Oktober 2015 - 21:45

    Femke:

    Eindelijk jullie site gevonden ;)! Lag meer aan mij dan aan Els hoor! Wat leuk om allemaal te lezen zeg... zo te horen hebben jullie het naar jullie zin!
    Huis-update: hij staat er nog, is heerlijk warm en knus, en ik geniet er volop van!
    Heel veel plezier nog!
    Liefs Femke

  • 08 Oktober 2015 - 15:23

    Gerben :

    Het Pesiebad in Alkmaar was ook een natuurzwembad herinner ik me. Die crocs herinner ik me overigens niet. Enjoy! G.

  • 09 Oktober 2015 - 14:00

    Marianne:

    Wat ziet dat er heerlijk uit. En prachtig al die wilde beesten zo in hun eigen omgeving. Om een beetje jaloers te worden.

  • 09 Oktober 2015 - 14:52

    Ineke:

    Ik vind vooral die buffalo indrukwekkend zeg. Lijkt wel een museumstuk!
    En over de rolverdeling: er bestaat een ansichtkaart met de tekst dat vrouwen 2/3 van het werk in de wereld doen. Die kaart is toch al zo'n dertig jaar oud, maar... of er al veel is veranderd?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerard en Anne Mieke

Verslag van onze 5-weekse rondreis door west Canada (Vancouver - Vancouver Island - Rocky Mountains) in 2011

Actief sinds 05 Mei 2011
Verslag gelezen: 141
Totaal aantal bezoekers 22291

Voorgaande reizen:

18 September 2015 - 23 Oktober 2015

Namibie-Botswana-2015

28 Mei 2011 - 02 Juli 2011

Canada 2011

Landen bezocht: